Jumaat, 15 Jun 2007

Malaysia, MSC dan ICT

Secara amnya semua pihak akur akan kepentingan ICT untuk kemajuan negara. Kita mempunyai MSC untuk menggalakkan pihak luar melabur di Malaysia. Namun apa yang saya rasakan kita sendiri agak terkebelakang dalam memajukan ICT terutamanya untuk rakyat Malaysia lebih-lebih lagi jika 'projek' tersebut tidak mempunyai nilai komersial atau dengan kata lain 'tak boleh buat duit'.

Untuk membolehkan kita maju dalam ICT, pihak kerajaan, swasta, dan NGO mestilah menyediakan 'software-software' yang boleh didapati dengan percuma secara percuma atau dengan kos yang amat rendah dengan meng'hostkan'nya didalam server mereka. Dengan cara ini 'download' adalah lebih pantas.

Ia amat penting untuk fail-fail yang besar seperti ISO image yang mempunyai saiz 700MB atau 4GB. Biasanya 4 atau 10 jam diperlukan untuk men'download' fail2 tersebut jika di'hostkan/dimirrorkan ' di Malaysia berbanding 20 atau 36 jam jika di download dari mirror luar negara.

Didalam Internet banyak 'software' boleh didapati secara percuma tanpa mengira samada ia freeware, public domain atau open source. Semua software ini terdapat di luar negara terutamanya di USA atau Eropah dan biasanya ia terdapat di dalam 'mirror server' universiti, ISP, NGO atau jabatan2 kerajaan di negara tersebut. Cara ini adalah amat mudah, praktikal dan amat menjimatkan untuk mereka mendapat 'software' tersebut. Ia membantu mereka menggunakannya dengan mudah dan percuma. Secara tidak langsusng, kemahiran ICT mereka dapat berkembang dengan cepat.

Apa yang menyedihkan, kita ingin maju dalam ICT tapi kita enggan mempraktikkan apa yang dipraktikkan oleh orang yang telah maju dalam bidang tersebut. Cuba selidiki adakah mana-mana universiti, ISP, jabatan/kementerian di Malaysia yang meng'host'kan mirror tersebut... besarkan kemungkinan jawapannya adalah tiada...!

Kita ambil contoh 'mirror' untuk 'open source software'. Beberapa tahun lepas kita ada OpenSource center (http://www.asiaosc.org)yang mempunyai 'mirror' untuk 'open source software seperti Linux, OpenOffice, dsb. Namun kini ia telah berkubur tanpa nesan...


Tiada ulasan: